Проект экзаменационной модели для проведения — КиберПедия 

Кормораздатчик мобильный электрифицированный: схема и процесс работы устройства...

Типы сооружений для обработки осадков: Септиками называются сооружения, в которых одновременно происходят осветление сточной жидкости...

Проект экзаменационной модели для проведения

2019-05-27 183
Проект экзаменационной модели для проведения 0.00 из 5.00 0 оценок
Заказать работу

Проект экзаменационной модели для проведения

единого государственного экзамена
по АНГЛИЙСКОМУ ЯЗЫКУ

 (углубленный уровень)

Инструкция по выполнению работы

 

На выполнение работы по английскому языку отводится 3 часа
(180 минут). Работа состоит из 3 разделов.

Раздел 1 («Аудирование и чтение») содержит 30 заданий. Рекомендуемое время на выполнение заданий раздела 1 составляет 65 минут.

Раздел 2 («Грамматика и лексика») содержит 35 заданий. Рекомендуемое время на выполнение заданий раздела 2 составляет 65 минут.

В разделе 3 «Письменная речь» предлагается 2 альтернативных задания по созданию письменного текста, из которых необходимо выполнить только одно. Рекомендуемое время на выполнение задания раздела 3 составляет
50 минут.

При выполнении заданий следуйте инструкции и записывайте ответ
в работе в отведённом для этого месте. В случае записи неверного ответа зачеркните его и запишите рядом новый.

Советуем выполнять задания в том порядке, в котором они даны. Для экономии времени пропускайте задание, которое не удаётся выполнить сразу, и переходите к следующему. Если после выполнения всей работы у Вас останется время, Вы сможете вернуться к пропущенным заданиям.

Баллы, полученные Вами за выполненные задания, суммируются. Постарайтесь выполнить как можно больше заданий и набрать наибольшее количество баллов.

 

Желаем успеха!


 

Раздел 1. Аудирование и чтение

 

Прослушайте фрагмент звуковой экскурсии и заполните пропуски в тексте утверждений (1–6) необходимой информацией (не более 3-х слов в каждом из пропусков 1–6). Вы услышите текст дважды. У Вас есть 20 секунд, чтобы ознакомиться с заданиями.

 

1

 

The Royal Mile starts from ___________________

 

 

 

2

 

The castle rock acquired its form at the end of the ___________________

 

 

 

3

 

At the times of Alexander I the castle is thought to be consisting of ___________________

 

 

 

4

 

Scotland used to fight England during the so called Wars ___________________

 

 

 

5

 

At the first half of the 14th century the castle was for most time in the possession of the ___________________

 

 

 

6

 

Recently it took more than 30 years to restore the ___________________

 

 

Прослушайте 5 коротких текстов и ответьте на вопросы, записав в поле ответа цифру 1, 2 или 3, соответствующую выбранному Вами варианту ответа.

 

7

 

You hear an advertisement for …

 

1) batteries.

2) a battery charger.

3) a timer.

 

Ответ:  

 

 

8

 

What did the boy in the news do?

 

1) He reported a fire.

2) He saved the life of a baby.

3) He survived being hit by a lightning.

 

Ответ:  

 

9

 

What is worrying the teenager?

 

1) His friends think he is strange.

2) His mother doesn't like pop music.

3) His mother insists that he should listen to the classical music.

 

Ответ:  

 

 

10

 

Why did the clerk refuse to accept the document?

 

1) Its term expired.

2) There were no client's photograph.

3) It was not signed by the client.

 

Ответ:  

 

 

 

11

The announcement in the swimming pool is about…

 

1) the price of hair drying.

2) keeping valuables

3) safety in the water.

 

Ответ:  

 

 

Прослушайте рекламное объявление о многофункциональном устройстве
и отметьте галочкой в графе "Audio" заданий 12–20 информацию, которая в нём дана. Затем прочитайте текст об этом же устройстве. Определите, какая информация, указанная в заданиях 12–20, содержится только в тексте звукового объявления (1), только в письменном тексте (2), какая
есть в обоих текстах (3), и какой информации нет ни в одном из текстов (4). Для заданий 12–20 запишите соответствующие цифры в поле ответа.   Вы услышите текст дважды. У Вас есть 20 секунд, чтобы ознакомиться с заданиями.

Review of the CopyPro

Introducing the New CopyPro

  Audio

 

12

 

The CopyPro has several slots for memory cards.  

 

 

 

13

 

Ответ:  

 

The CopyPro is the best value in the market.  

 

 

Ответ:  

 

14

 

The CopyPro uses ink which allows avoiding dirty marks on paper.  

 

 

 

15

 

Ответ:  

 

 

The CopyPro is good for printing mailing labels.  

 

Ответ:  

 

 

16

 

The CopyPro is capable of scanning, copying, and printing.  

 

Ответ:  

 

 

17

 

The CopyPro has separate colour cartridges.  

 

 

Ответ:  

 

 

18

 

The CopyPro Photo Expert software is dissatisfactory.  

 

 

 

19

 

 

Ответ:  

 

 

The CopyPro meets all the home office requirements.  

 

 

 

20

 

 

Ответ:  

 

The CopyPro cartridges last longer than any other.  

 

 

Ответ:  

 

 

Прочитайте текст и заполните пропуски, выбрав необходимый абзац из списка A – F. В списке один абзац лишний. Занесите свои ответы в таблицу.

Пропущенные абзацы

A I suppose the consolation for my sauna suffering was doing the whole thing under the Northern Lights. I found them extremely moving, even spiritual – plugging us into nature in a complete and mysterious way. Lulu, on the other hand, was disappointed – for although in photographs the “lights” show up in 59 shades of green, to the naked eye they come in shades of white with a background of light olive green – still incredible.
B The food stalls at the fair served reindeer meat: dried, smoked, roasted, minced and sausaged, and all of it very tasty. I loved it but Lulu was soon reindeered-out. There were fish too, Arctic char in particular: a beautiful salmon-like fish of the cold lakes. I was taken char fishing on Windermere a few years ago, I recall. It wasn’t successful – the boat sank.
C We stayed with a Sami, John Erling Utsi, a film-maker and writer, and nephew of Mikel Utsi, the man who reintroduced the reindeer to Scotland 63 years ago. John is a man totally consumed by the rights and needs of the Sami people, and he has his own herd of reindeer. He lets them forage in the forests during the winter and then sees many herds head for the mountains in the summer.
D But everything is not perfect. An English company, Beowulf Mining, wants to start a huge open cast mining operation in the Jokkmokk area, on traditional Sami reindeer herding land. It wants to extract several minerals including copper and iron. I hope the Swedish government has the strength to resist the overtures and nonsense about “growth” and “sustainability” – two direct opposites – and protects the culture and rights of its indigenous people.
E Lulu has another view. Despite the news this week that saunas may cut the risk of heart attacks, she thinks that a contributory factor to my illness could be the hottest sauna I have ever had, followed by – you guessed it – a roll in the snow: deep, crisp and extremely cold. Lulu has the pictorial evidence. The editor, I suspect, will have censored the images on the grounds of good taste. But it was one of the most unpleasant experiences of my life: I certainly drew the line at being spanked by maniacs wielding birch twigs. I think various bits of my body, in addition to my lungs, will take a long time to recover — and will certain parts of my anatomy ever reappear?
F There were numerous stalls selling all manner of food and things from life on the edge; ornate knives, fishing nets, fur hats and fur shoes, ideal for -21C. Of course, what the animal rights, anti-fur protesters in England cannot understand is that properly obtained and controlled wild fur is renewable, sustainable and, in winter, warm. About 400,000 wild fox skins are wasted in Britain annually, something the Sami people cannot understand.

 

21 22 23 24 25
         

 

 

Прочитайте текст и выполните задания 26–30. В каждом задании запишите в поле ответа цифру 1, 2, 3 или 4, соответствующую выбранному Вами варианту ответа.

On the Sunday of last weekend's bank holiday I had what I think of as a perfect day. Some of my pleasure in it is easily explained, with causes that would make sense to anyone. There wasn't a cloud in the sky from dawn to dusk, nor a breath of wind to ruffle the sea. Our little boat motored through islands that looked as though they'd been mounted on a mirror, and at our outdoor lunch table the butter in the dish turned to ghee. In southern England this kind of weather might attract a nod of approval, but in western Scotland, even in the fine summer now ending, it wins an Oscar for best direction.

On such a day people never tire of comparing foreign places unfavourably to the familiar-yet-new scenery set before us, as though a deceptively plain secretary had taken off her glasses and loosened her hair in the cliche of old Hollywood. Greece, the Seychelles, Bali, the Grand-Hotel du Cap Ferrat? "Why would you want to go there?" someone will say. "You can't beat Scotland on a day like this." In the Kyles of Bute last weekend, that seemed undeniable. The narrows between the island and mainland Argyll had an unreal beauty. Knobbly green hills were flecked with sheep and patterned with bracken, cottages shone white among the rhododendrons and twisted little oaks along the shore, precipitous stands of pine trees looked down on a shaded anchorage, the occasional sail hung limply in the disappointed hope of wind.

But if the weather came first in this reckoning of perfection, the company wasn't far behind. Four of us – me, wife and daughter plus an old friend – know each other as well as anyone can and relish the same things. We baled out our aluminium skiff, which is a boat as basic as my boating skills, and I prepared for the terrible moments when it seems the outboard will never start; the fear of public humiliation is never far away in marinas. But it started at the fourth tug and I managed to steer us astern without hitting anything – we were berthed
awkwardly – and soon we were chugging north out of the bay. I've done this journey dozens of times, as a passenger on pleasure steamers, mail boats, yachts and coasters, but only recently under my own command (our son is the sailor in the family), and rarely as slowly.

It took two hours to reach Tighnabruaich. We saw the usual sights on the way. The hillside where a 19th-century landlord planted trees in the shape of the British formation at Waterloo; Sir Richard Attenborough's holiday farmhouse; the group of Edwardian villas that look as though they've been transplanted from Muswell Hill; the beautiful little harbour where one of George Stephenson's nephews built his now vanished castle. A large ketch lay at anchor off a small island in the narrows, so we sailed around it and called out to the owner, whom we knew, and were happy when one of his passengers shouted back that at that very moment he was reading a book written by one of us.

So we were all in a fine mood when we reached the stone jetty opposite the Royal Hotel and pulled our skiff up the pebbled beach, fussing over the reliability of its mooring in the face of a rising tide. Then we walked 50 yards to an empty table, where we had fish and chips and watched the butter melt. "What a cracker, eh?" said a yachtsman as he passed us, nodding towards the sky. "Perfect," we agreed then, and went on agreeing among ourselves for the rest of the day. It wasn't just the weather, the landscape and the company, it was the sense of freedom and achievement that messing about in a boat can give you, and in my case something else, both larger and vaguer, that had to do with a book I read as a teenager.

 

26

 

Which of the following was the most obvious reason for the author’s pleasure on the day he describes?

 

 

  1)   picturesque landscape  
  2)   the weather  
  3)   eating outdoors  
  4)   it’s being a holiday  

 

Ответ:  

 

 

27

 

Which of the following is compared to the secretary from “the cliché of old Hollywood”?

 

 

  1)   A popular foreign resort.  
  2)   Scotland.  
  3)   Beauty of a long known scenery.  
  4)   The sea.  

 

Ответ:  

 

28

 

The author describes his boat as …

 

 

  1)   a very simple vehicle.  
  2)   an old and unreliable one.  
  3)   made from a cheap material.  
  4)   one which is hard to manage.  

 

Ответ:  

 

29

 

Which of the following is NOT mentioned as a sight on the way to Tighnabruaich?

 

 

  1)   Trees on a hillside planted in memory of a famous battle.  
  2)   A celebrity’s farmhouse.  
  3)   Muswell Hill.  
  4)   A little harbor.  

 

Ответ:  

 

 

30

 

The phrase “What a cracker, eh” referred to the …

 

 

  1)   sky.  
  2)   weather.  
  3)   melted butter.  
  4)   author’s company.  

 

Ответ:  

 

Раздел 2. Лексико-грамматические задания

Прочитайте приведённый ниже текст и определите, в каких строках, пронумерованных 31-40, есть лишнее слово, выписав его на поля. Если в строке нет лишнего слова, поставьте на полях цифру 0. Строки 0 и 00 приведены как пример.

   
When people are asked what kind of housing they need, 0 0
a variety of an answers is evoked: “four bedrooms”, “lots of 00 a
storage space”; “close to the my work”; “low rent”; “a quiet 31___________
neighbourhood”; “a big yard”; “a scenic view”; and so on. To most 32___________
people, housing quality obviously means more than simply shelter. 33___________
“Is it big enough?” is if perhaps the first question people ask when 34___________
they look at a new house or apartment. A family might to want, for 35___________
example, a master bedroom for the husband and wife, a separate 36___________
bedroom for the more younger children of each sex, a separate 37___________
bedroom for each child over than 12, a bedroom for a grandparent 38___________
or a guest, large closets, an extra half-bathroom, a dining room or 39___________
a kitchen with a good-sized eating area, a large living room, and so on. 40___________
   

В заданиях 41–47 прочитайте исходное предложение. Используя лексико-грамматические трансформации, заполните пропуски во втором предложении так, чтобы смысл второго предложения не противоречил первому. Количество слов, необходимых для трансформации, указано пропусками.

 

41

 

I haven’t seen her since our graduation.

Last time I _______ ________ _______our graduation.

 

 

42

 

She is two years older than her brother.

She has _______ ________ _______brother.

 

 

43

 

Fran is extremely smart. Ann isn’t.

Ann _______ ________ _______ Fran.

 

 

44

 

There is little milk in the fridge.

There is hardly _______ ________ _______ milk in the fridge.

 

 

45

 

We’re the family of 7 and we have 7 bikes.

There’s a bike for _______ ________ _______ family.

 

 

46

 

The situation was bad enough and the call from David added more tension.

The situation became even _______ ________ _______ call.

 

 

47

 

She insisted that I went there with her family.

She _______ ________ _______ there with her family.

 

 

Прочитайте предложения 48–52. Для каждого предложения выберите наиболее близкое по значению из списка 1–3. Занесите ответы в таблицу.

 

 

48

 

No sooner had she arrived than the things went wrong.

 

1) Things went wrong because she arrived.

2) Soon after her arrival things started to get wrong.

3) Immediately after her arrival things went wrong.

 

 

49

 

No matter what Ben does it seems to go wrong.

 

1) Everything Ben does goes wrong.

2) Ben always seems to be doing wrong.

3) Ben is doing wrong again.

 

 

50

 

 

It was my firm conviction that Alice was telling the truth.

 

1) I was quite sure Alice was speaking about the truth.

2) I strongly believed Alice to be telling the truth.

3) I convicted Alice to tell the truth.

 

51

 

 

What I’m most looking forward to when I’m in London is visiting the Trafalgar square.

 

1) When I come to London I’ll look forward to visiting the Trafalgar square.

2) I’m particularly looking forward to visiting the Trafalgar square when I come to London.

3) When I visit London I will want to go to the Trafalgar square.

 

 

52

 

It fell to me to break the news to the group.

 

1) I was the one charged with breaking the news to the group.

2) The group asked me to break the news to them.

3) I decided to inform the group about the news.

 

48 49 50 51 52
         

 

Прочитайте приведённый ниже текст. Образуйте от слов, напечатанных заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами 53–58, однокоренные слова так, чтобы они грамматически и лексически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию из группы 53–58.

 

53

 

Writing

Writing develops according to needs. A hunter-gatherer group will find it__________________ to have a few common signs-rather like the chalk marks that English tramps once used on gateposts to show whether the householders were kindly or not-but more complex societies need records.   USE

 

 

 

 

54

 

Traders have to record deliveries, keep accounts, send out bill; tax gatherers must calculate __________________ and all in form which will be intelligible to others.   ASSESS

 

 

 

 

55

 

Priests and magnates want to issue laws, encourage __________________ and proclaim their own power.   OBEY

 

 

 

 

56

 

Once a written language is understood, others take it for __________________, for pleasure or are driven by cultural pressure, and literature begins.   SECURE

 

 

 

 

57

 

In all probability, writing began __________________ in various parts of the world-China, Egypt and the Americas but the Sumerians have left the most prolific records, beginning in the late 3000s BC and continuing for three millennia. DEPENDENT

 

 

 

 

58

 

The art of writing and __________________had to be taught, and therefore many of the earliest texts are dictionaries and word lists. NOTE

 

 

 

Прочитайте текст с пропусками, обозначенными номерами 59–65. Эти номера соответствуют заданиям 59–65, в которых представлены возможные варианты ответов. Запишите в поле ответа цифру 1, 2, 3 или 4, соответствующую выбранному Вами варианту ответа.

In the desert

The desert was dark pink, the sky was baby blue; the whole thing looked good enough to eat. 59 ______, it was a very nice place to visit. The road from Santa Fe made its way like a black snake through the red and pink landscape. Through the hot air the tall man standing at the side of the road could see the sharp mountain peaks of the Rockies in the distance. He 60 ______ how long it would take him to get home.

At last a truck came. The first thing he heard was the distant sound of an engine. Sweetest sound in the whole world when you've been 61 ______ in the desert sun for two hours and you're beginning to think you might die there. He ran up through the bushes and stood right there staring into the distance, so that he could see the truck as soon it came into 62 ______. Then he saw it, a bright piece of silver, with sunlight bouncing off it in all directions.

As the truck got nearer he tried to 63 ______ out the driver. Looked like a woman. Well, that was that, he thought. No way was a woman alone going to stop for a guy hitchhiking in the middle of nowhere. He 64 ______ away.

But then he heard the sound of brakes as the truck came to a stop about two hundred meters further on. He looked at the clouds of dust the truck had thrown up. After a minute or so the dust 65 ______, the door of the driver's cab opened and a pair of blue jeans came down from the cab.

 

59

 

 

 

  1)   Actually     2)   Factually     3)   Practically     4)   Completely  

 

Ответ:  

 

 

60

 

 

  1)   asked     2)   questioned     3)   wondered     4)   puzzled  

 

Ответ:  

 

 

61

 

 

 

  1)   out     2)   around     3)   across     4)   off  

 

Ответ:  

 

 

62

 

 

  1)   gaze     2)   vision     3)   look     4)   view  

 

Ответ:  

 

63

 

 

 

  1)   get     2)   do     3)   make     4)   put  

 

Ответ:  

 

64

 

 

  1)   took     2)   turned     3)   came     4)   seemed  

 

Ответ:  

 

65

 

 

  1)   stayed     2)   settled     3)   stopped     4)   dropped  

 

Ответ:  

 

Раздел 3. Задание по созданию письменного текста

 

 

Для ответа на задание 66 используйте отдельный лист. Обратите внимание на необходимость соблюдения указанного объёма текста. Текст недостаточного объёма, а также часть текста, превышающая требуемый объём – не оцениваются. Запишите сначала номер задания (66), а затем ответ на него. Если одной стороны бланка недостаточно, вы можете использовать его другую сторону.

Тексты для аудирования

Сейчас Вы будете выполнять задания по аудированию. Каждый текст прозвучит 2 раза. После первого и второго прослушивания у Вас будет время для выполнения и проверки заданий. Все паузы включены в аудиозапись. Остановка и повторное воспроизведение аудиозаписи не предусмотрены. По окончании выполнения всего раздела «Аудирование и чтение» перенесите свои ответы в бланк ответов № 1.

Задания 1 6

Прослушайте фрагмент звуковой экскурсии и заполните пропуски в тексте утверждений (1 –6) необходимой информацией (не более 3-х слов в каждом из пропусков 1–6). Вы услышите текст дважды. У вас есть
20 секунд, чтобы ознакомиться с заданиями.

Now we are ready to start.

 

Start at the Castle Esplanade, the big parking lot at the entrance to the Royal Castle. From here, the highest and most historic point of the city, the Royal Mile slopes slowly downhill. Along the way the street changes names – Castlehill, Lawnmarket, High Street and Cannongate, but it’s a straight downshot totaling just over a mile.

Stand at the upper end of the Esplanade and take in the sights starting with the castle.

Edinburgh was born at this place. The most striking feature of Stirling Castle is its location. The crag on which the castle perches is volcanic rock formed more than 350 million years ago, then sculpted into its present form by retreating glaciers at the end of the Ice Age.

As Scotland became populated, it became clear that the rock overlooked an important natural crossroads. Travellers heading north to the Highlands or south to the Lowlands had to walk in its shadow in order to avoid ascending the Ochil or Touch Hills to the east and west. The River Forth could be crossed easily at this point too. The rock was an obvious place to build a look-out point, a stronghold, a fort, or a castle.

By 1110, there was not only a castle on the rock, but one with royal connections. King Alexander I is on record as dedicating a chapel within a castle at Stirling. The castle at this point was probably spread over three levels, with a summit site and an upper and a lower courtyard, as can still be seen today. The buildings would mostly have been built of timber, protected by ramparts of earth, rock and turf and would have included royal accommodation and space for government.

The growing importance of the castle by the end of the 13th century meant that it was at the centre of much of the action in the decades of intermittent warfare between Scotland and England known as the Wars of Independence. In 1296, Edward I, ‘Hammer of the Scots’, captured Stirling when he invaded Scotland. Over the next 50 years the castle was besieged eight times as England and Scotland fought to possess this key stronghold. In fact, between 1296 and 1342 it spent more time in English hands than in Scots’.

In 1371, Robert ‘the Steward’ became King Robert II, establishing the Stewart dynasty. After repairs and building works, Stirling Castle became a favoured royal residence.

Today Stirling Castle and Palace are primarily visitor attractions, places for learning, for recreation – and as a centre for the promotion of traditional skills and crafts. A landmark event was the opening of the restored Great Hall in 1999, a project which took over 30 years to complete. This project included restoring the hammerbeam roof and removing additions, and rendering and limewashing the external walls to their original yellow, known as ‘king’s gold’.

Now we are ready to start.

 

7.

Our Varta Green Power loads four rechargeable batteries in only two hours. It has a timer so you know when they are ready. It can be plugged straight in to the socket and it will save about four hundred ordinary batteries. And what’s more … it helps to keep our world clean!

 

8.

My name is Sam. Today my mum told me that, if I didn’t listen to classical music, she’d ban me from listening to pop music. Isn’t it stupid? None of my friends listen to classical music, most teenagers don’t. What will my friends think of me; they’ll think I’m very straight.

 

9.

Brian Furlong, aged 14, was named Young Citizen of the Year last week. A farmhouse where he was babysitting was struck by lightning and caught fire. He struggled through dense smoke to grab 14-month-old Robert Ridgeway from his cot and jumped to safety from a high roof with the child in his arms.

 

10.

A: I’d like to cash this cheque, please.

B: Can you show me some identification?

A: My season ticket will do, won’t it?

B: Yes, as;ong as it’s got your photo, address and signature on it.

A: Here you are.

B: I’m afraid it can’t be of any use. You haven’t signed it!

A: I must have forgotten. I’ll do it right away. Could I use this pen?

B: I’m sorry, but that’s not allowed, madam. Haven’t you got anything else on you?

 

11.

Don’t leave your valuables and money inside the dressing cubicles or changing rooms. For only 30 cents you can hire a locker to keep your personal belongings safe. You will find them in the central hall, next to hair dryers. Don’t have your fun spoilt!

Now we are ready to start.

 

The CopyPro’s full-featured scanning, copying, and printing capabilities make it perfect for all your home office needs.

 

· Print images directly from our camera’s memory card. No computer required!

· Scan your photos and print them out in many sizes.

· Replace ink cartridges only as colors run out with the special individual ink cartridge system. Four different color cartridges allow you to replace only the colors needed.

· No need to worry about handling photos or other printed material. CopyPro uses quick-drying, smudgeproof inks.

· Edit and fix photos and images with CopyPro’s Instant Photo Expert software.

Call to order yours today!

Ответы

Раздел 1.

Аудирование и чтение

№ задания Ответ № задания Ответ
1 the Royal Castle; Royal Castle; Castle 16 1
2 Ice Age 17 3
3 three levels; three 18 2
4 of Independence 19 1
5 English 20 4
6 Great Hall 21 E
7 2 22 A
8 2 23 C
9 3 24 F
10 3 25 B
11 2 26 2
12 2 27 3
13 4 28 1
14 3 29 3
15 2 30 2

 

 

Раздел 2. Грамматика и лексика

№ задания Ответ № задания Ответ
31 the 49 1
32 0 50 2
33 0 51 2
34 if 52 1
35 to 53 useful
36 0 54 assessments; assessment
37 more 55 obedience
38 than 56 security
39 0 57 independently
40 0 58 notation
41 saw her at 59 1
42 a younger 60 3
43 isn’t as smart as; isn’t so smart as 61 1
44 any 62 4
45 each member; every member; each member of our; every member of our; each member of the; every member of the 63 3
46 worse after David’s 64 2
47 made me go 65 2
48 3 66 Письменная речь оценивается по критериям

Приложение 3

 

КРИТЕРИИ И ПАРАМЕТРЫ ОЦЕНИВАНИЯ ЗАДАНИЯ 66-1

(развёрнутое письменное высказывание с элементами рассуждения
на основе предложенной цитаты, углубленный уровень)

(мах. – 10 баллов)

Критерии Параметры 0 1

Решение

коммуни­кативной задачи

 

1. Экзаменуемый понял суть задания и во вступительной части своей письменной работы объяснил, как он понимает предложенную цитату     2. Экзаменуемый высказал своё мнение о поднятой в цитате проблеме     3. Экзаменуемый привёл примеры в поддержку своего мнения с использованием собственного опыта, литературных примеров и др. фоновых знаний     4. Экзаменуемый сделал вывод по поднятой проблеме на основе всего сказанного     5. Экзаменуемый творчески решил коммуникатив­ную задачу, проявил оригинальность мышления    

Организация текста

6. Письменное высказывание экзаменуемого в целом логично, структура текста соответствует предложенному плану, текст логично разделён на абзацы     7. Структурные компоненты текста логично соединены с использованием адекватных речевых средств (союзов, связующих слов и т.д.)    

Языковое оформление текста

8. В тексте использован адекватный лексический репертуар, соответствующий требованиям углублён­ного уровня; допустимо не более 3-х лексических ошибок     9. В тексте использованы разнообразные граммати­чес­кие структуры, соответствующие требованиям углубленного уровня; допустимо не более 3-х грамматических ошибок     10. Орфография и пунктуация соответствуют требованиям: предложения разделены точками; заглавные буквы используются правильно; допустимо не более 3-х орфографических ошибок    

 

ИТОГО:

 

   

Примечание 1. При оценивании задания 66-1 следует учитывать такой параметр, как объём письменного текста, выраженный в количестве слов. Требуемый объём в задании 66-1 – 200–250 слов. Допустимое отклонение от заданного объёма составляет 10%. Если в выполненном задании 66-1 менее 180 слов, то задание проверке не подлежит и оценивается в 0 баллов. При превышении объёма более чем на 10%, т.е. если в выполненном задании 66-1 более 275 слов, проверке подлежит только та часть работы, которая соответствует требуемому объёму. Таким образом, при проверке задания
66-1 – 250 слов, и оценивается только эта часть работы.

Примечание 2. Особенностью оценивания задания 66-1 является то, что при получении экзаменуемым 0 баллов по критерию «Решение коммуникативной задачи» (параметры 1–5) все задание оценивается
в 0 баллов.

 

КРИТЕРИИ И ПАРАМЕТРЫ ОЦЕНИВАНИЯ ЗАДАНИЯ 66-2

(развёрнутое письменное высказывание с элементами рассуждения на основе предложенного нелинейного текста, углубленный уровень)

(мах. – 10 баллов)

Критерии Параметры 0 1

Решение коммуника­тивной задачи

1. Экзаменуемый понял суть задания, основное содержание данных в таблицах и продемонстрировал это во вступительной части своей работы    
2. Экзаменуемый изложил основное содержание таблиц и наметил наиболее важные тенденции    
3. Экзаменуемый сравнил данные в двух таблицах    
4. Экзаменуемый использовал не менее 8 фактов/цифр из таблиц    
5. Экзаменуемый сделал вывод по теме задания на основе сравнения данных в двух таблицах    

Организация текста

6. Письменное высказывание экзаменуемого в целом логично, структура текста соответствует предложенному плану, текст логично разделён на абзацы     7. Структурные компоненты текста логично соединены с использованием адекватных речевых средств (союзов, связующих слов и т.д.)    

Языковое оформление текста

8. В тексте использован адекватный лексический репертуар, соответствующий требованиям углубленного уровня; допустимо не более 3-х лексических ошибок     9. В тексте использованы разнообразные грамматические структуры, соответствующие требованиям углубленного уровня; допустимо не более 3-х грамматических ошибок     10. Орфография и пунктуация соответствуют требованиям: предложения разделены точками; заглавные буквы используются правильно; допустимо не более 3-х орфографических ошибок    

 

ИТОГО:

 

   

Примечание 1. При оценивании задания 66-2 следует учитывать такой параметр, как объём письменного текста, выраженный в количестве слов. Требуемый объём в задании 66-2 – 200–250 слов. Допустимое отклонение от заданного объёма составляет 10%. Если в выполненном задании 66-2 менее 180 слов, то задание проверке не подлежит и оценивается в 0 баллов. При превышении объёма более чем на 10%, т.е. если в выполненном задании 66-2 более 275 слов, проверке подлежит только та часть работы, которая соответствует требуемому объёму. Таким образом, при проверке задания
66-2 – 250 слов, и оценивается только эта часть работы.

Примечание 2. Особенностью оценивания задания 66-2 является то, что при получении экзаменуемым 0 баллов по критерию «Решение коммуникативной задачи» (параметры 1-5) все задание оценивается
в 0 баллов.

Приложение 4

Порядок определения процента текстуальных совпадений

В задании 66

При оценивании задания 66 (развёрнутое письменное высказывание
с элементами рассуждения) особое внимание уделяется способности экзаменуемого продуцировать развёрнутое письменное высказывание. Если более 30% ответа имеет непродуктивный характер (т.е. текстуально совпадает с опубликованным источником), то выставляется 0 баллов по критерию «Решение коммуникативной задачи», и, соответственно, всё задание оценивается в 0 баллов.

Текстуальным совпадением считается дословное совпадение отрезка письменной речи длиной 10 слов и более.

Выявленные текстуальные совпадения суммируются, и при превышении ими 30% от общего числа слов в ответе работа оценивается в 0 баллов.

 

 

Приложение 5

Порядок подсчета слов в заданиях по письменной речи

При оценивании задания 66 следует учитывать такой параметр, как объём письменного текста, выраженный в количестве слов. Требуемый объём – 200–250 слов. Допустимое отклонение от заданного объёма составляет 10%. Если в выполненном задании 66 менее 180 слов, то задание проверке не подлежит и оценивается в 0 баллов. При превышении объёма более чем на 10%, т.е. если в выполненном задании 66 более 275 слов, проверке подлежит только та часть работы, которая соответствует требуемому объёму. Таким образом, при проверке задания 66 отсчитывается от начала работы 250 слов, и оценивается только эта часть работы.


Поделиться с друзьями:

Папиллярные узоры пальцев рук - маркер спортивных способностей: дерматоглифические признаки формируются на 3-5 месяце беременности, не изменяются в течение жизни...

Состав сооружений: решетки и песколовки: Решетки – это первое устройство в схеме очистных сооружений. Они представляют...

Поперечные профили набережных и береговой полосы: На городских территориях берегоукрепление проектируют с учетом технических и экономических требований, но особое значение придают эстетическим...

Индивидуальные и групповые автопоилки: для животных. Схемы и конструкции...



© cyberpedia.su 2017-2024 - Не является автором материалов. Исключительное право сохранено за автором текста.
Если вы не хотите, чтобы данный материал был у нас на сайте, перейдите по ссылке: Нарушение авторских прав. Мы поможем в написании вашей работы!

0.011 с.